Waarom doe je een medewerkersonderzoek?

medewerkersonderzoek

Het jaarlijkse medewerkersonderzoek komt er weer aan en jij als leidinggevende van een bedrijf of organisatie staat al weer helemaal te popelen om te kijken welke antwoorden er binnen gaan komen en waar jullie als bedrijf of organisatie nog beter in kunnen worden.  Met een goed medewerkersonderzoek meet je dus hoe medewerkers in de organisatie staat op het gebied van allerlei vlakken. Tevredenheid,  betrokkenheid, motivatie, loyaliteit en ga zo maar door. Allemaal aspecten waar een bedrijf goed op moet scoren zodat de score van het medewerkersonderzoek ook goed scoort. Je wil namelijk gaan voor die tien en niet blijven hangen in een zesje!

medewerkersonderzoek

Wat moet er in een medewerkersonderzoek?

Maar hoe zorg je er nou voor dat je ook de antwoorden krijgt die je zoekt? Dat kan alleen als je medewerkersonderzoek goed in elkaar zit. Je moet bijvoorbeeld vragen stellen over de ontwikkelingscyclus van de medewerker, vindt de medewerker dat diegene betekenisvol werk doet? Wat vindt de medewerker van de organisatie, directie, arbeidsvoorwaarden, collegialiteit, kwaliteitsbeleid, werkdruk en ga zo maar door. Allemaal vragen die ervoor kunnen zorgen dat jij een goed antwoord terug krijgt en een duidelijk beeld kan schetsen wat medewerkers tot nu toe van het bedrijf of organisatie vinden en waar de verbeterpunten liggen.